Het aantal personenauto’s van 15 jaar of ouder op de Nederlandse wegen is sinds 2008 meer dan verdubbeld. Vooral het aantal jonge (15 tot 25 jaar) youngtimers is toegenomen. Nederland telde op 1 januari 2018 bijna 1,9 miljoen young- en oldtimers. Tien jaar eerder waren dat er nog ongeveer 900.000. Dat meldt het CBS op basis van de laatste cijfers.

De populariteit heeft onder meer te maken met bijtellingsregels voor auto’s van de zaak. Vanaf het moment dat een auto vijftien jaar oud is wordt de bijtelling namelijk berekend over de dagwaarde van de auto in plaats van de nieuwwaarde. Het percentage youngtimers in de leeftijd van 25 tot 40 jaar is in tien jaar tijd gedaald. Vanaf begin 2014 zijn auto’s in deze leeftijdscategorie niet langer vrijgesteld van wegenbelasting. Voor 2014 lag het aandeel youngtimers met deze leeftijd op 2,5 procent, vanaf dat moment is het gedaald naar 2 procent op 1 januari 2018. Begin vorig jaar stonden er in ons land bijna 170 duizend youngtimers in de leeftijd van 25 tot 40 jaar geregistreerd.

De import van het aantal personenauto’s van 15 jaar of ouder is de laatste jaren toegenomen. In 2018 werden er bijna 12 duizend geïmporteerd. Tien jaar eerder waren dat er nog 10 duizend. De import van deze auto’s beslaat echter maar een klein deel, nog geen 1 procent, van het totaal aantal young- en oldtimers dat vorig jaar de weg op ging. Verreweg de meeste personenauto’s komen door veroudering in deze categorie terecht.

De merken Opel (Astra en Corsa), Volkswagen (Golf en Polo) en Peugeot (206) zijn populair als youngtimers (15 tot 25 jaar) bij patriculieren. Auto’s geregistreerd op naam van een bedrijf zijn vaker een Volvo (V70), Mercedes (diverse typen) en BMW (3 en 5 serie). Daarnaast valt op dat de Ford Focus zowel privé als zakelijk populair is. Bij de oldtimers komen de klassieke merken terug, zoals Volkswagen (Kever), Citroën (2CV) en Mercedes (diverse typen).